Jak obal produktu ovlivňuje zákazníkovo spotřební chování?
Přihlaste se k odběru!
Získejte náskok před konkurencí díky inspirativním článkům
Teď odebíráte!
V tomto článku:
V rozhodovacím procesu hraje obal důležitou psychologickou roli.
Jak již řekl John McCabe v článku pro Startup Nation,
“obal produktu je považován za poslední příležitost marketérů vizuálně zpracovat zprávu od společnosti směrem k zákazníkovi”.
To není žádným překvapením, obal se přirozeně s produktem dostane ke všem vašim klientům.
V tomto článku si ukážeme pár mimořádných příkladů důvtipných vzorových obalů a vysvětlíme si, jak využít zákazníkovo spotřební chování v marketingové strategii.
Máte nápad na jedinečný obal? Vytvořte ho pár okamžiků!
Spotřební chování zákazníka je soubor faktorů ovlivňující rozhodnutí k nákupu. V podstatě se jedná o to, co s vaším produktem klienti zamýšlí, jaké od něj mají očekávání a jak ho vybírají. Mezi měřeními zákaznického chování můžeme vysledovat počet vracejících se zákazníků, sezonnost nákupu nebo odpověď na změny v designu produktu.
Jak se spotřební chování týká designu obalu?
Každý obal výrobku na nás působí několika vlastnostmi, například:
- Barva
- Umístění loga
- Etiketa
- Konečná úprava tisku
- Přidaná hodnota
Každá z vlastností hraje u zákazníka odlišnou roli a, abychom pochopili, jak na zákazníka fungují, projdeme si několik příkladů.
Liší se použitými materiály při výrobě, samotnými produkty, které ukrývají, i novinkami na poli designu.
Yojoki Balení čajů Yojoki
Čaj je potravinářský produkt, který spotřebováváme postupně v docela dlouhém čase. Tudíž se čajové obaly se často stávají součástí kuchyňského designového vybavení a krásná čajová krabička dokáže na poličce udělat velkou parádu.
Yojoki, japonská čajová společnost, může sloužit jako dokonalý příklad umělecky pojatého obalového designu. Čajové sáčky jsou uloženy v krásně barevné papírové krabičce. Menší obaly se dají skládat do větších, což dělá ve výsledku velice elegantní dojem. Yojoki využívá obaly jako přidanou hodnotu ke svým výrobkům. To vše v součtu s jemným dekorem vytváří dojem exkluzivního produktu.
Živé barvy ve spojení s neobvyklým tvarem, to jsou obaly firmy Yope
Pro našeho klienta Yope a jeho novou řadu kosmetických produktů jsme vytvořili unikátní krabici.
Krabička na první pohled zaujme neobvyklým tvarem, kdy se se její vrchní část zvedá a tvoří rukojeť, zatímco přední strana je z větší části nahrazena kruhovým výřezem a dává vyniknout produktu ukrývajícímu se uvnitř. Barevná škála na boxu se skvěle doplňuje s barvami lahviček samotných produktů.
Už máte inspiraci? Teď si to nezávazně vyzkoušejte sami!
Kromě těchto originálních krabic využívá společnost i papírové tašky. Podívejte se níže, jak se dá vytvořit komplexní sada obalů, jejichž design vzájemně ladí na všech komponentech, a jak obohacují zákazníkův dojem ze samotné značky.
Lepenkové obaly k dotvoření pro děti společnosti Creepmonster
Nejrůznější DIY projekty jsou dalším výrazným trendem dnešní doby.
Creepmonster přišel s typem obalu, který s přiloženými samolepkami láká děti k dotvoření a vytvoření jejich vlastního originálního kousku. Konstrukční zvláštností boxu je opět kruhová výseč a úchyty pro popruh na nošení.
Ne každý je nadšenec do sbírání modelů brouků, přesto si tento typ balení zaslouží svým řešením pozornost.
Porozuměním spotřebního chování porozumíte klientovi samotnému
Výše zmíněné příklady nám ukazují úspěšná řešení, kdy společnosti dokázali najít možnosti, jak plně vyhovět očekáváním svých zákazníků. Elegantní Yojoki láká na přidanou dekorativní hodnotu, Yope sází na výrazné barvy a zábavné potisky a Creepmonster dokáže svou cílovou skupinu perfektně zabavit.
Nejúspěšnější značky na trhu vždy provádějí analýzy spotřebního chování svých zákazníků. Způsob jakým reagují na produkt, co na něm oceňují a co je důvodem k vyhledávání alternativ - to vše je zásadní pro úspěšný obchod.
Jaké jsou klíčové požadavky zákazníků, když dojde na obalové materiály?
- Obal jako řešení problému. Jako marketér se pokuste vžít do problému na jaký mohou vaši zákazníci narazit při používání vašeho produktu. Zejména nejrůznější potraviny by si zasloužili nový přístup k jejich balení, mohla by být oním řešením třeba změna použitého materiálu za něco ekologičtějšího?
- Změna estetické praxe. Zkuste obalem vykročit z řady. Utápí se vaše konkurence v minimalismu? Tak proč nezkusit něco divočejšího?
- Transparentní komunikace. Před časem jsme psali o nejobvyklejších obalových přešlapech a jedním z nich byl i problém v předávání sdělení. Vaše etiketa a všechny ostatní informace na obalu uvedené by měly jasně popisovat, co je váš produkt zač.
- Zpátky k počátkům. Designové inovace většinou své přístupy zjednodušují směrem k minimalismu, stále ale táhnou i osvěžující vintage nebo retro styly.
- Dopad na společnost a udržitelnost. Jak už bylo zevrubně popsáno v článku o obchodních značkách, všichni se dnes chtějí odlišovat a dělat věci lépe než dosud. O enviromentálních problémech se mluví stále více a pokud svými produkty dokážete dát jasně najevo, na čí straně stojíte, lidé budou vaši značku milovat. Ujistěte se, že všechny vaše produkty i jejich obaly jsou ekologické a zahrňte ekologii do své firemní strategie. Více si o udržitelných obalech můžete přečíst zde.
- Buďte místní. Zohledněte místo svého působení i ve způsobu vašeho balení výrobků. Identifikujte, co vaši zákazníci považují za sympatické a přizpůsobte se tomu.
Závěr?
Spotřební chování zákazníků je nesmírně ovlivněno produktovými obaly. Pokaždé když vstoupíme do obchodu máme tendenci soudit knihu podle obalu. Produkt okamžitě zaujme, pokud je jeho obal působivý. Vytvořte si s námi ten váš ikonický obal. Navštivte náš obchod a v případě dotazů nás neváhejte kontaktovat.
Vytvořte vlastní obal na přání!