Obal jako tichý prodavač
Přihlaste se k odběru!
Získejte náskok před konkurencí díky inspirativním článkům
Teď odebíráte!
V tomto článku:
S prodejem vlastního produktu se nemusíte spoléhat jen na svůj prodejní tým.
Není to tak dávno, vlastně jen pár let, co se nejluxusnější obchodní dům v Londýně (a pravděpodobně v celé Evropě) - Harrods - naplno otevřel prodejům přes internet.
Zpráva o tomto činu způsobila trochu poprask, protože elektronické prodeje zacílené na náročnější klientelu dosud stály spíše na okraji zájmu internetových obchodníků. Harrods je místo známé právě svým nádherně vznešeným interiérem a nenakoupit zde je jako v Londýně vůbec nebýt. Nicméně, kostky byly vrženy a Harrods potvrdil, že toto rozhodnutí byla největší investice značky od jejího založení.
Harrods však nebyl jediný luxusní obchodní dům, který vstoupil do e-komerce s velkými očekáváními. S internetovými prodejními platformami se spojily i mnohé módní značky, jako Michael Kors, Versace nebo Gucci.
Zalando, kapacita mezi internetovými obchody s módou, který již dříve nabízel úctyhodnou škálu značek, na změnu trhu zareagoval spuštěním ještě o třídu vyššího portálu, Zalando Lounge. Internet a jeho nákupní možnosti se stali pro luxusní značky každodenní realitou. Pokud značka touží uspět a dále se vyvíjet, musí pracovat i na své online prezentaci.
Už vás napadlo, jaké je spojení mezi těmito značkami a obaly?
Jak již definovala Barbara Kahnová z pennsylvánské Wharton univerzity, luxusní produkt sám o sobě už není dostatečným důvodem k tomu, aby byl zákazníkovou první volbou v maloobchodním prodeji.
Co to znamená?
Zaprvé, že se zákazníci velice změnili.
Zanedlouho dosáhnou kariérních vrcholů mileniálové, což z nich zároveň dělá nejzajímavější cílovou skupinu zákazníků.
Mezi jejich určující rysy počítáme zejména fakt, že mají rádi pocit, že se značkou souzní, že jsou její součástí, a pak, že mají sklon si všímat všech detailů, které se k produktu vážou.
Za druhé, v dnešním světe přijímáme produkt v mnohem širších souvislostech. Produkt je zákaznický servis. Je to hodnota, kterou se společnost reprezentuje. Je to trvanlivost, odolnost a přeprava.
A - jak už jste pravděpodobně uhodli - produkt je i jeho vlastní obal.
Proč obalu říkáme tichý prodavač?
Pojďme zpátky k příkladu luxusních značek a obchodního domu Harrods. Je jasné, že vaše zkušenost z nákupu živě v obchodě se bude diametrálně lišit od případného nákupu přes internet. V momentě, kdy vkročíte do obchodu, všimnete si tisíce věcí. Zvláštní vůně, světlo uvnitř a temné kouty, výstavu produktů, osoby zaměstnanců, jejich oblečení a tak dále.
A tohle všechno ve vašich smyslech vytváří obraz značky. Přesun obchodní transakce do online sféry všechny tyto vjemy znehodnotí, jednoduše proto, že přestanou existovat. Na jejich místo nastoupí design webových stránek, systém zákaznické podpory a tak dále.
Zde jsme také právě vysledovali moment, kdy obal začíná hrát neuvěřitelně důležitou roli. Jedna věc je poslat balík, jiná věc je poslat balík, který udělá dojem. A proto luxusní produkt vyžaduje důstojné řešení obalu.
Nezapomínejme, že nemusí jít jen o balení zásilek určených k přepravě, drobné krabičky a lahvičky v dechberoucím designu známe třeba ze světa parfémů. Designéři pracující na celém světě pro nejznámější značky vytvářejí hotové skvosty, jimiž pak plní ony drobné krabičky a lahvičky jako dušičkami.
Jak sladit filosofii prémiové značky s lepenkovou krabicí?
Někdy to jediné, co je potřeba, je jednoduchost. Mnoho značek, které svá jména budují dlouhá léta, se cítí sebejistě i v holé lepenkové krabici s černě vytištěným logem.
Celkový trend, který v posledních letech můžeme sledovat v podstatě celospolečensky, je příklon k minimalismu. Protože ale každá značka chce být nejen módní, ale také odlišná od ostatních, přispívají designéři pravidelně s novinkami i do tohoto oboru. Můžeme tak vidět obaly zdobené stužkami, obaly s roztodivnými způsoby otevírání, nebo můžeme dát příležitost hmatu a použít na povrchu obalu nebývalé textury, lákající k doteku.
Luxusní značky, které se vydaly cestou internetového prodeje, jsou důkazem měnících se preferencí současného zákazníka. Obor e-komerce vykazuje stálý růst stejně jako množství příležitostí pro nově vstupující hráče.
Výsledkem je diverzifikování obalových technik, obnova dosud používaných obalových technik. Všechny změny se provádějí za účelem ohromení zákazníka a obohacení jeho nákupní zkušenosti. A jakmile produkt dosáhne dosahované míry luxusu, můžete postoupit do dalších úrovní plnění zákazníkových požadavků.