Proč záleží na pěkné krabici?

Kate Wright
Kate Wright | 2 dubna 2018 | 5 min čtení
Přihlaste se k odběru!

Získejte náskok před konkurencí díky inspirativním článkům

check
Skvělé!
Teď odebíráte!

V tomto článku:

Jaký by měl být v ideálním případě obal, ve kterém posíláte své produkty? Pokud vás jako první napadne “odolný” a “zajištěný”, jste rozhodně na správné cestě. Nepodceňujte ale ani design, protože právě toho si zákazník všimne nejdříve, to si můžete být jistí.

Určitě si vzpomenete na svůj poslední online nákup. V jakém přišel obalu? Nevíte? Tak to rozhodně není dobrá zpráva pro dotyčného prodejce, protože právě propásl skvělou příležitost. Dokonce, abychom byli přesní, několik příležitostí.

Obal je novodobá vitrína značky

I když by zákazníkům pravděpodobně nevadilo dostat váš produkt zabalený do přebytečných krabic z obchodu od vedle, s budováním značky vám takové obaly nepomohou. Jednoduše, obal je jediný marketingový nástroj se stoprocentním dosahem na všechny vaše klienty.

Pokud se živíte prodejem těsnění do vodovodních baterií, automobilových vzduchových filtrů, nebo třeba knih, pak nejspíš nezaznamenáte výrazný rozdíl. Ale, čím lepší dojem toužíte svým produktem zanechat, tím lépe by měl být zabalený.

Na prvním dojmu záleží!

První dojem je neopakovatelná příležitost a na využití jeho síly máme všichni jen omezený čas. A když říkáme omezený, myslíme velmi omezený - ve většině případů k vytvoření prvního dojmu stačí pár vzácných vteřin.

Bylo by skvělé, kdyby nepadly zbytečně na vstřebání dojmu z potlučené krabice neopatrným dopravcem (což nejde mít vždy úplně pod kontrolou, ale můžete minimalizovat risk). Stejně tak by dobrý dojem nezanechal ani balíček, který je vinou výběru špatné balící metody, promáčený vlastním obsahem (přičemž doufáme, že onen obsah by nebyl jedovatý).

Úspěchu dosáhnete, když bude balení účelné a přitom se bude líbit. Respondenti výzkumu pro Dotcom Distribution v 34 procentech potvrdili, že značkový doručovací nebo dárkový box značně vylepšuje dojem, kterým na zákazníky značka působí.

Dobře zabalený luxus

cosmetics packaging
Poštovní krabice pro VICHY
Zobrazit detail
Snaha o pozitivní dojem je o to důležitější, pokud se s vaší značkou snažíte dopřát zákazníkovi pocit luxusu z vašeho produktu. Samozřejmě se najdou značky, které vám produkt za deset tisíc pošlou v bublinkové folii, s volitelným příplatkem za elegantní balení - ale takovéhle balící manýry si mohou dovolit asi jen velké, zavedené značky, které si ono “dělání dobrého dojmu” odbyly již před lety.

Nicméně, jako příklad prvního zmíněného přístupu můžeme použít značku Zara. Ta na své produkty používá elegantní kartonové krabice a ví proč to dělá. Celých 61 procent respondentů výzkumu Dotcom Distribution, kteří uznali, že design balení ovlivňuje image značky, tvrdí, že díky líbivému balení považují značku za luxusní. Za zmínku ještě stojí dva statistické údaje, 44 procent respondentů uvedlo, že je designová krabice přesvědčí o adekvátní ceně výrobku, a 49 procent, že líbivý způsob balení násobí jejich radost z doručeného zboží.

Zdržte se u klienta o něco déle

Je tady někdo, kdo nikdy nepil ze skleničky od hořčice? Silně o tom pochybuji. Stejně tak krabičky od bonboniér a čajů v domácnostech často obsahují něco úplně jiného než bonbony a čaje, třeba šitíčko nebo pohledy. V dávných dobách počítačů v plenkách, kdy jsme všechno důležité měli radši na CD než v PC (tam se toho tehdy tolik ani nevešlo, a co se vešlo, to často padalo), někteří z nás uchovávali ty stohy kompaktních disků v jejich originálních (značkových) krabicích. V mnoha krabicích.

Všeobecně a přirozeně rádi opětovně používáme staré obaly, obzvlášť když vypadají dobře a ušetří nám cestu do švédského nábytkářského kolosu na předměstí. Není to marketingový sen? Nastěhujte se s vaší značkou klientovi na poličku!

Krabice hry Zaklínač

Nezapomínejme ani na možnost, že dobře udělaný obal může trvale sloužit jako úložiště pro samotný produkt. Třeba jako CDP Insider box vytvořený pro zapakuj.to, ve kterém byla dodávána limitovaná edice hry The Witcher 3: Wild Hunt. Doručovací krabice zde dál slouží jako místo pro uchování hracích karet, které byli součástí rozšířené edice. Vystavení loga značky je tak jen příjemný bonus pro výrobce.

Sdílejte a nechejte se sdílet!

Ještě předtím než se Váš box usadí klientovi na poličce, nechte ho zazářit jako YouTube hvězdu. Popularitu “unboxing” trendu potvrzuje přes 52 milionů výsledků ve vyhledávači YouTube. Nejpopulárnější videa z této kategorie dosahují desítky milionů shlédnutí (rekord je 165 milionů) a nejúspěšnější producenti tohoto typu videí mají několika milionové základny pravidelných sledujících. Dokonce i značky samotné si natáčejí vlastní “vybalovací” videa v nejvyšší kvalitě - například Samsung. Z dat Google Consumer Surveys víme, že nějaký “unboxing” viděl každý pátý uživatel.

A to mluvíme jen o veřejně sdílených YouTube záznamech. Spočítat všechny fotky krabic sdílených na Facebooku, Instagramu, Snapchatu nebo Messengeru je nemožné. I na tuto oblast se zaměřil výzkum Dotcom Distribution, 39 procent respondentů přiznalo, že v minulosti sdíleli na sociálních sítích fotku své zásilky, jen krátce poté, co ji obdrželi. Důvod je jasný - rádi se pochlubíme novým nákupem a zajímá nás, co si o tom myslí ostatní. Sociální sítě a jejich šum jsou ostatně častým impulsem k nákupu čehokoli. Průzkum Mintel Research provedený pro US Beauty Retailing ukázal, že pobídka k nákupu doporučená přes sociální sítě bývá ze 71 procent úspěšná.

***

Kvalitní a povedená krabice nebude použita jen jednou, je vysoká šance, že zůstane s vaším klientem mnohem déle. V jeho vzpomínkách (což je výhodné pro rozhodovací proces při dalším nákupu), na jeho poličce (což je pro rozhodovací proces při dalším nákupu ještě výhodnější) a nebo ještě lépe, na jeho instagramovém profilu.

Budeme ještě radši, když se k nám pro další inspiraci budete pravidelně vracet. Protože pro správné balení, jste tady na správné adrese. Ukážeme vám, jak z krabice udělat mocný marketingový nástroj, jak vynikat mezi ostatními a jak se učit od těch nejlepších. Ale hlavně, naučíme vás, jak si navrhnout právě vaše skvělé obaly.

Můžete nás najít také na Facebooku, Instagramu a Twitteru. Pokud máte jakékoli otázky, s důvěrou se na nás obraťte.