Potěšení z rozbalování – dobrodružství jménem unboxing
Přihlaste se k odběru!
Získejte náskok před konkurencí díky inspirativním článkům
Teď odebíráte!
V tomto článku:
Více než 90 000 lidí každý měsíc vepíše do YouTube heslo „unboxing“. Odhaduje se, že na YouTube je umístěno až 50 milionů videí typu unboxing. Už jste viděli alespoň jedno unboxingové video? Co vlastně znamená unboxing? Jak můžeme využít unboxing během svátků?
V tomto článku se pokusíme odpovědět na následující otázky:
- co to vlastně je unboxing?
- jaký má unboxing význam pro spotřebitele a co může přinést značce?
- jak se v ČR rozvíjí zásilkový e-byznys a jakou roli v něm hraje kvalitní balení?
- jak se rozbaluje po internetu u nás a ve světě?
- proč se výrobcům vyplatí navrhnout originální balení na míru?
Potěšení z rozbalování – unboxing
Scénář je vždy skoro stejný – sympatický chlapec nebo milá dívka rozbaluje krabici, ve které se nachází nejčastěji mobil, fotoaparát, hračka nebo kniha. Během rozbalování komentuje, jak je předmět zabalen a své pocity po rozbalení. Vypadá to na první pohled trochu banálně? Možná… Proč si ale každý pátý člověk, který nyní sleduje videa na YouTube, pustil pořad typu unboxing?
Největší vzrušení a emoce z nově nabytého zboží prožíváme během několika prvních vteřin. Jak plyne čas, je pro nás nová věc méně a méně zajímavá. Má tedy cenu vynakládat spousty peněz na věci, které těší několik okamžiků? Náhražkou těchto pocitů může být rozbalování zboží s našim oblíbeným youtuberem.
Česká youtuberka Hell Navrátilová otevírá svůj nový iPhone. Toto video má více než 140 000 zhlédnutí.
Rozbalování patří k duchu Vánoc
Opravdu to není tak, že jen děti cítí magii z rozbalování – duch Vánoc působí také na dospělé, a to je zřejmě ten důvod, proč předsváteční období trhá prodejní rekordy. K potěšení z dárku patří také radost z čekání na něj a samozřejmě z rozbalování. Pokud je dárek krásně zabalený, tento prožitek se dále prohlubuje. Pokud výrobce navrhne a použije vánoční obaly, má velkou výhodu před konkurencí. Jeho zboží totiž přímo komunikuje, že patří pod stromeček.
Pokud je obal kvalitně proveden, tak může zákazníkovi ušetřit čas a být darován přímo bez dalšího zabalovaní. To je překvapivě v uspěchané předvánoční době důležitou vlastností a prodejce ji může využít v rámci své vánoční kampaně. Podívejte se, jaké sváteční obaly připravila firma John Masters Organics. Aniž by vykročila ze své tradiční estetiky – vsadila na několik decentních vánočních motivů. Díky tomu zasadila své zboží do nového kontextu a vytvořila ne produkt, ale hotový vánoční dárek.
Obal značky John Masters Organics a příklad malé změny obalu s výrazným účinkem.
Zisk pro diváka vs. zisk pro značku
Vzdalme se na chvíli ze zóny prožitků a emocí. Unboxing má také praktický význam. Pokud nevíme, pro který fotoaparát, mobilní telefon nebo počítač se rozhodnout, může se hodit prohlédnout si věc na záznamu z reálné kamery. Značky nám totiž nabízejí jen photoshopem upravované fotky, které vznikly v rámci promyšlených reklamních kampaní. Výzkumy ukazují, že mnoho lidí, kteří tato videa sledují, mají v plánu produkt podobného typu koupit. O tom ví výrobci, a proto, pokud svému výrobku věří, posílají youtuberům zboží k vyzkoušení zdarma, aby ho ti během unboxingu ukázali svým fanouškům.
Videa s tématikou unboxingu se málokdy věnují technickým parametrům produktu, ani se z nich nedovíme, jak daná věc funguje. Zato uvidíme, jak je věc zabalená a jak vypadá ihned po rozbalení. Ohromnou roli zde hraje design obalu, krabice, tubusu, obálky, případně měkká výplň, lepicí páska nebo ozdobné prvky obalu. Ve většině případů otevírání a komentář neprovádí žádný expert, nejedná se o recenzi technické stránky zboží. Zaleží na jediném: udělá zboží dobrý první dojem?
Unboxing z pohledu e-byznysu
Podle Asociace elektronickou komerci APEK, která se dlouhodobě zabývá trendy českého internetu, e-shopy v roce 2018 opět dosáhly rekordních zisků, a to až 135 miliard korun. V tomto roce dosáhne podle odhadů podíl internetového obchodu alespoň 15 procent. Češi nakupují podobně jako průměrní Evropané, píše finanční magazín FinExpert.
Alespoň jednou za měsíc koupí zboží po síti 7 z 10 Čechů. Vzhledem k tomu, že se český zákazník už umí ve světě internetového obchodu pohybovat, rostou také jeho očekávání – a to nejen v rámci kvality zboží a ceny, ale i dalších služeb. Obchody se chtějí od sebe odlišit, získat nové zákazníky, ale také si udržet ty, kteří u nich už nakoupili.
Obrat českých e-shopů se každý rok zvyšuje, v loňském roce dosáhl 135 miliard korun.
Máš skvělý vkus!
Obchody, které odesílají zákazníkům své zboží, využívají kouzla personalizovaných krabic, originálních tub nebo designových sáčků na zboží – obalem totiž lze získat srdce zákazníka. Tak například při rozbalování nového trička se z nápisu na krabici dovídáme, že máme skvělý vkus, uvnitř kartonu na boty je umělecká fotografie, v zásilce se žehličkou bonbón. Milé, že? Z pohledu obchodníka tato malá finanční investice přispívá k utváření pozitivního vztahu člověka ke značce, což v budoucnu může přinést zisk.
Důkaz toho, že lidé věnují pozornost způsobu zabalení zboží z e-shopů, najdeme na Heuréce, kterou nemusíme českým uživatelům internetu představovat. Heuréka je sice oficiálně cenový srovnávač, ale při bližším pohledu zjistíme, že se na něm zdaleka nesrovnávají jen ceny. Píše Hanka: Velmi milý přístup k zákazníkovi, krásně (s láskou) zabaleno nebo Petr: kupoval jsem náušnice a náhrdelník pro manželku, šperky přišly rychle a krásně dárkově zabalené, žena to ocenila a já byl za frajera:) O ceně zde najednou není ani slovo.
Která z těchto kartonových krabic se vám více líbí? Kterou si zákazník zapamatuje?
Nejde jen o cenu
Podle portálu aktuálně.cz počet internetových obchodů v Česku neustále roste. V roce 2017 jich fungovalo 40 tisíc, v loňském roce už více než 43 tisíc. Nejčastěji se zaměřují na prodej elektroniky, vybavení pro dům a zahradu a oděvy. Je jasné, že v tomto vysoce konkurenčním prostředí se budou chtít odlišit. Jak? Určitě nejen cenou – v každoroční soutěži o nejlepší český e-shop ShopRoku cenu popularity získává obchod, který zvolí přímo zákazníci. Všímají si rychlosti doručení, kvality balení, originálního obalu, akcí, široké nabídky zboží, komunikace se zákazníkem. Opět se zde několikrát objevuje obal, který může na trhu zamíchat kartami. Mění pohled lidí, na to, co je uvnitř. A nejlepší obchody, včetně vítězů výše uvedené soutěže, o tom dobře ví. Takže proč se v marketingovém sdělení jakéhokoli typu ať už se jedná o kampaň na sociálních sítích nebo o klip na YouTube nepochlubit i krabičkou?
Unboxing jako bizarní žánr?
Podle internetového magazínu společnosti CNN se od roku 2010 počet klipů unboxingu na YouTube zvýšil o 871 %. Na těchto videích už nesledujeme jen rozbalovaní krabiček s telefony, jsou zde hračky, knihy, zbraně, čokoládová vajíčka s překvapením a domácí spotřebiče. Trend se neustále vyvíjí, tvůrci ví, že je třeba diváka překvapovat, a tak vznikají nové žánry o rozbalování, třeba – věřte tomu nebo ne – rozbalování pod vodou. Zní to jako hloupost? Možná. V každém případě společnost T-Mobile využila tento bizarní formát k představení jednoho typu telefonu a k dnešnímu dni má toto video 1 milion zhlédnutí.
Rozbalovaní pod vodou, tzv. wet unboxing, projde krabička i její obsah tímto testem?
Nejčastěji jdou pod vodu krabice s produkty, o kterých výrobce tvrdí, že jsou voděodolné. A pokud je to napsáno na obalu, pak tento nápis přímo vybízí k důkladnému testování! Kromě nejčastějšího objektu unboxingu, mobilního telefonu, se v bazénu pravidelně koupou hodinky, fotoaparáty a hračky. Wet unboxing, tedy rozbalovaní na mokro, přinesla pozornost i umělci Alexi Frostovi. Rozbaluje věci tak, že se na ně nikdy nepodíváme jako dřív. Na povrch vychází dětská zvědavost a zvídavost – jak jinak by se dalo vysvětlit, že dospělí lidé sledují a novináři z prestižních deníků komentují videa, na kterých umělec pod vodou rozbaluje šumivé tablety, otevírá pivo nebo krabičku se sendvičem?
Jedno „podvodní rozbalovaní“ od umělce Alexe Frosta. Na tomto videu si jako objekt zkoumání vybral krabičku s cestovní zubní pastou.
Takto vypadá unboxing na českém internetu
Lidem, kteří svá formativní léta prožili před nástupem internetu, se může zdát popularita českých youtuberů překvapivá. Jsou to ale velmi vlivní lidé, které sleduje statisíce lidí, což je vzhledem k velikosti České republiky opravdu významná část společnosti. Ani oni se nevyhýbají rozbalování zásilek před kamerou. Třeba proslulý Tary rozbaluje se svým bratrem balíčky, které si objednali z asijského e-shopu. Nuda? Na toto video se k dnešnímu dni podívalo 670 tisíc lidí.
To je pro srovnání mnohem více lidí, než kolik odevzdalo svůj hlas vítězné straně v eurovolbách. Unboxing vytváří závislost. Je zábava se dívat na příjemné lidi, kteří zábavně trhají obaly. Tvůrci videí si ale všímají i věcí, které bychom možná při prohlížení zboží na webové stránce přehlédli. Věnují se nejen zboží, ale i detailům: jak bylo zboží doručeno, jak je zabaleno, je v balíčku ještě nějaké překvapení? Podívejte se na některá videa s unboxingem v hlavní roli.
Jak to je s obaly v praxi?
Unboxing je skvělým nástrojem, pokud máme skvělý produkt. Potěšení z unboxingu, ale můžeme ještě prohloubit, pokud i obal bude dokreslovat jedinečnost značky. O tom dobře vědí ti, kteří se rozhodli věnovat čas tvorbě jedinečného obalu. Obal by měl být nejen kvalitní a chránit zboží, ale také mít originální design, být opatřen balicí páskou s potiskem se značkou a neuškodí ani nápis jako „Děkujeme“ nebo „Vypadáte v tom skvěle“, který můžete umístit jako potisk na eco poštovní krabici. Dovnitř krabic nebo klasických produktových boxů se hodí pro ochranu zboží a dobrý první dojem hedvábný papír s potiskem, nejlépe s originální grafikou navazující na firemní branding.
A teď ke konkrétním příkladům – nechte se inspirovat.
Krabice na míru od Polu Eco Products, značky, která prodává kávové šálky s bambusovými vlákny.
Obal na míru na tekutá mýdla značky Yope.
Vysoce kvalitní ponožky s kreativním designem a originálním obalem, který dotváří celkový dojem. Firma Kabak povýšila obyčejné ponožky na zboží, po kterém lidé touží.
Unboxing probouzí v lidech dětskou zvídavost – díky němu se na zboží, které jsme si objednali ze zásilkového obchodu, těšíme jako na dárek pod stromečkem. Tohoto účinku využívají značky, které touto cestou představují své zboží potenciálním zákazníkům. Ale dnešní člověk zhýčkaný nepřeberným množstvím zboží na internetu chce víc. Co ještě? Třeba hezkou designovou krabičku. Tato malá investice může rozhodnout o tom, zda člověk výrobek koupí. Jak by mohly vypadat obaly vaší značky?