It seems you're in
Choose other country

Kartonové obaly – 10 rad, jak navrhovat originální krabice

Kajetan Wyrzykowski
Kajetan Wyrzykowski | 8 min čtení

Odebírejte a buďte informováni

check
Skvělé!
Teď odebíráte!
subscribe-decor

Zajisté víte, že váš zákazník očekává produkt doladěný do posledního detailu. Využili jste ale všechny možné „fígle“, abyste vytvořili důvěryhodnou značku? Jakou roli zde mohou sehrát kartonové obaly? 

Tvoření značky je dlouhodobý a náročný proces. Internet je v tomto případě přímo kolébkou mýtů – každá branže má svou příručku, ve které se všechno zdá být neuvěřitelně snadné. Realita však ani zdaleka není tak laskavá.

Tento článek se na rozdíl od příruček neliší od reality.

Níže najdete rady, které souvisí s konkrétní součástí vašeho produktu a reklamy – krabicemi na zboží. Kartonové obaly: jak do nich balit, zasílat a jak je využít jako vizitku značky.

Ukážeme vám ty nejlepší triky, které jsme viděli u klientů Packhelp. Pomohou vám navrhnout kartonové obaly, díky kterým stoupne hodnota vaší značky.

# 1 Minimalismus není jen obyčejné slovo, ale dobrá strategie

Minimalismus je heslo, které slyšíme neustále a s ním přichází i otázka – opravdu má takovou sílu a smysl?

Při pohledu na světové trendy je zřejmé, že minimalismus není pouze trendy slovo bez významu.

Pokusíme se vysvětlit smysl tohoto trendu i způsob, jak ho využít při navrhování krabic.

Začneme hlavními principy minimalismu.

„Minimalismus je podle definice umělecký směr, který se nejsilněji rozvíjel v 60. a 70. letech ve Spojených státech. Filozofie minimalismu se uplatnila v designu, hudbě nebo například architektuře.“

Pokud se jedná o kartonové obaly, minimalismus znamená především úspornou formu. I jednoduchá krabice s logem značky může být trefou do černého a zároveň i minimalistickou inspirací pro ostatní. Jak je to možné?

Všechno závisí od vizuálně sladěného designu vaší značky.

Logo na kartonovém obalu musí vyjadřovat šetrný charakter značky. Jednobarevný potisk (např. černý na bílém pozadí nebo bílá barva na přírodním kartonu), čistá kompozice – to jsou hlavní znaky minimalistického projektu.

Takový přístup se vyplatí např. v případě obchodů s kvalitním oblečením. Monokel, jedna ze značek, se kterými jsme vytvořili přímo krabicovou případovou studii, používá kartonové obaly křídové barvy s názvem značky vytisknutým na víčku.

Kartonové obaly na oblečení

Teoreticky se jedná o nejjednodušší krabici, jakou si lze představit. Když se však dostane do vkusně vybaveného obchodu na polici vedle luxusního oblečení, nabere zcela nový význam.

Podobně to funguje i v případě Hien Le – další oděvní značky, která používá bíle kartonové krabice.

Kartonové obaly na oblečení

Styl obou obchodů je dosti syrový, šetrný a navazuje na filozofii „méně je někdy více“. Osvětlení, krémové zdi a klidnější barvy oblečení – to všechno tvoří tu pravou atmosféru a má velký vliv na smysly zákazníků.

Jednoduché krabice s logem ale získávají význam v širším kontextu. Vypadají velice elegantně a skvěle ladí s designem celé značky.

Tip: Přečtěte si naše rozhovory s klienty a podívejte se, jak využívají kartonové obaly ve svých branžích.

# 2 Jak lze vhodně použít logo v projektu kartonové krabice?

Uvedené značky předvádějí nejpopulárnější způsob umístění loga na kartonovém obalu.

Je to však jediná možnost?

Ne nutně. Můžete jej přece přesunout na libovolné místo na ploše pro tisk. Pamatujte však, že se váš zákazník soustředí na dvě hlavní stěny krabice:

  • Přední stěnu, která se nachází na boku krabice
  • Svrchní stěnu nebo víčko krabice

Podívejte se na fotografie níže.

Kartonové obaly víčko a strana krabice

Svrchní část (nebo víčko krabice) je přirozeně první místo, kterého si všimnete při přebírání krabice. Je jako stvořená pro umístění loga. Každé značce záleží na tom, aby její hlavní grafický symbol a název zůstaly v paměti kupujícího.

Z toho důvodu má většina krabic vycentrované logo, které je vytisknuté na horním víčku – má upoutat pozornost zákazníka.

Tip: Pokud chcete vědět více o nejlepších technikách umístění loga značky na krabici, nechte se inspirovat.

Přední stěna je ideální místo pro navázání kontaktu se zákazníkem. Ve většině krabic je trochu nízká, aby se na ní dalo umístit logo. Podélný tvar je však dokonalý pro text.

V dalším bodu vysvětlíme, jak lze využít přední stěny ve vašem návrhu.

# 3 Navažte díky kartonové krabici dialog se zákazníkem

Pokud je vaše komunikace se zákazníkem přímá, využijte to jako svou výhodu při navrhování kartonového obalu.

Přidat text v programu pro navrhování krabic (můžete vyzkoušet všechny jeho možnosti po výběru kartonového obalu z nabídky) vám zabere pouhou chvilku.

Jaký výsledek můžete očekávat? Např. takový:

Kartonové obaly s potiskem a textem

Toto je krabice navržená společností Angels of Rock – polskou oděvní značkou, která nabízí kolekce oblečení pro ženy a jejich malé dcerky.

Značka prodává i za hranicemi Polska, proto je text na boku krabice v angličtině. „Well, it seems you have a good taste…“ (ve volném překladu „Zdá se, že máte dobrý vkus…“) je skvělý způsob, jak navázat kontakt se zákazníkem. Takový vzkaz je přímý a příjemný pro zákazníky – každý si přece myslí, že má dobrý vkus a tento vzkaz tuto myšlenku skvěle vystihuje.

Je to skvělý příklad pro využití přední stěny krabice v procesu navrhování jejího výsledného vzhledu.

Níže najdete fotografii firmy Malimo – výrobce ekologických oděvů. Nápis se nachází na boku kartonové krabice a vyvolává interakci se zákazníkem.

Pokud na krabici přidáme jakýkoliv text, můžeme v něm oslovit přímo zákazníka.

ekologicky šetrné krabice z malimo

# 4 Vyplatí se zvolit několik druhů krabic?

Na otázky se nikdy nedopovídá otázkami, ale pravidla jsou od toho, aby se porušovala. Proto:

Máte v nabídce spoustu produktů s různými tvary, hmotností nebo se specifickým doručením?

Pokud vaše odpověď zní ano, je sada krabic dokonalým řešením. Splní všechny vaše požadavky na objednávky a bezpečnost produktů při doručení.

Hlavní výzva během navrhování sady kartonových obalů je zachovat propojení grafických motivů. Vzhledem k různým tvarům, materiálům a možnostem tisku musíte najít společný prvek, který propojí všechny části takové krabicové sady.

Podívejte se na příklad níže.

Happy Socks je značka, která používá malé produktové boxy, plastové obálky, papírové tašky a lepicí pásky s potiskem. Takový návrh rozhodně nebyl snadný úkol.

Kartonové obaly produktové boxy

Jak vidíte výše, Happy Socks tento problém proměnila na úspěch.

Společným prvkem je logo, které tvoří hlavní symbol v celém projektu. Páska obsahuje vytisknutý černý logotyp, boxy – navzdory celé barevné škále produktů – obsahují jen náčrt reklamy. Stejně je tomu i v případě papírových tašek a plastových obálek. Každá část je výjimečná a společně tvoří propojenou sadu.

Tip: V editoru Packhelp najdete nákupní košík, ve kterém můžete vybrat několik produktů v jedné objednávce. Vyzkoušejte si to sami.

Některé značky používají jeden druh kartonových krabic. Mají však různé rozměry. Je to jeden ze způsobů, jak vytvořit sadu krabic s potiskem.

Jako příklad může sloužit dílna sójových svíček Biotika. Zakladatelky značky perfektně zvládly minimalistické projekty. Jejich kartonové obaly s logem Biotiky jsou neoddělitelným prvkem celého produktu. Obal je na fotografiích a svíčky vypadají na rustikálním pozadí a uvnitř hnědých krabic kouzelně.

V průběhu několika minut můžete navrhnout kartonové obaly podobné těm od Biotiky nebo Happy Socks. Stačí si prohlédnout nabídku Packhelp.

# 5 Všímají si zákazníci detailů?

Návrh kartonového obalu by měl odrážet trendy jak v oblasti obalů, tak i trhu, na kterém výrobky prodáváte.

Co tím myslíme?

Důležité je pochopit zákazníky a sledovat konkurenci.

Jsou oblasti, ve kterých zákazníci neočekávají rafinované a originální krabice. Vaše konkurence zvolí ty nejjednodušší z nich. Pokud ale prodáváte online, (zejména B2C neboli business-to-consumer) kartonové obaly jsou prvním kontaktem zákazníka s vaší značkou.

V tomto případě hraje každý detail ohromnou roli.

Stejně to funguje i v maloobchodním prodeji. Pokud chcete upoutat pozornost zákazníka, který prohledává regály v obchodech, vyplatí se investovat do něčeho originálního, co vzbudí okamžitý zájem.

Jedním způsobem, jak se odlišit, jsou speciální povrchové úpravy, které se používají v exklusivních kartonových krabicích.

Exklusivní kartonové krabice – co to znamená?

Povrchové úpravy v případě luxusnějších druhů krabic jsou např. lisování, hot-stamping nebo také metalizování lepenky. Každá možnost nabízí jiný výsledný efekt.

Lisování dodá povrchu krabice 3D efekt, hot-stamping je metoda potisku lesklé fólie a metalizovaná lepenka svou texturou připomíná kov (zanechává si však lehkost kartonu).

Tip: Speciální povrchové úpravy nelze provést v případě malé objednávky. Je však dobré zvolit je v případě rozvoje firmy nebo objednávky ve větším objemu.

Exklusivní kartonové krabice mohou znít poněkud exoticky, lepenka a karton však nabízejí celou řadu možností. Kartonové obaly vyrobené díky zmíněným povrchovým úpravám se liší od ostatních.

Na fotografii níže uvidíte výsledný efekt, který vznikl kombinací hot-stampingu a lisováním prvku na povrchu krabice ze zpevněného kartonu.

Kartonové obaly zakázková výroba krabic

Pokud zní tyto možnosti jako dobrý nápad pro vaši značku, podívejte se na krabice z odolného materiálu – neobyčejná řešení pro větší objednávky.

# 6 Využijte opakující se potisk grafického motivu na kartonu

Dalším zajímavým nápadem, kterého jsme si všimli u nových návrhů krabic je opakující se motiv na celém povrchu kartonového obalu.

Vypadá to skvěle na krabicích značky The Old Norse. Společnost ve své komunikaci navazuje na nordické symboly, které jsou vytisknuté na kartonových krabicích. Malé motivy s runami neodvádějí pozornost od loga značky a dokonale vystihují její myšlenku.

Kartonové obaly celoplošný potisk

Nezapomeňte však, že motivy potisku na krabicích by měly:

  • ladit s barevnou škálou, která převládá ve vaší značce
  • jemně doplnit vaše logo (nesmí však být příliš výrazné)

Podobné vzory můžete použít na produktech, které doplní vaše krabice. Jedním z takových produktů je hedvábný papír čili jemný barevný a poloprůhledný list papíru.

Vzory na hedvábném papíru

Opakující se grafika vypadá skvěle i na hedvábném papíru, který může sloužit jako další úprava výsledné zásilky. Lze díky němu zabalit produkt v krabici estetickým způsobem. Na hedvábný papír můžete umístit opakující se text nebo grafiku po celém jeho povrchu.

Tip: Zjistěte více o možnostech návrhu v případě ozdobného papíru.

# 7 Využijte jednoduchých nástrojů v navrhování motivů

Rozvoj firem založených jednou osobou v oblasti e-commerce vedl k tomu, že se na trhu objevilo mnoho jednoduchých programů pro začátečníky v oblasti grafického designu.

Ne každý musí dokonale ovládat práci s Photoshopem nebo Adobem XD – zejména když jsou při řízení vlastní firmy potřebné znalosti z několika různých oblastí.

Na pomoc přicházejí zmíněné programy. Některé z nich vám umožní do grafiky nebo fotografií přidat filtry, další pomůžou s vytvořením snadných grafických prvků od nuly.

Doporučujeme je použít v případě, když s prodejem teprve začínáte – díky malé časové investici nemusíte zaměstnat profesionálního grafického designéra.

Pokud hledáte jednoduché aplikace pro úpravu fotografií nebo grafiky před navrhováním, doporučujeme vyzkoušet některý z těchto programů: Canva, BeFunky, Unsplash, Pixomatic a další.

Tip: Najděte pro sebe online nástroj, který vám ušetří mnoho prostředků.

# 8 Kartonové obaly na míru neboli originalita ještě jednou

V pátém bodu jsme psali o použití netradičních povrchových úprav, například hot-stampingu, lisování nebo metalizaci kartonu.

Občas se však může stát, že navzdory standardní nabídce zboží od Packhelp, budete pro některé produkty potřebovat krabice v rozměrech na míru.

Dobrá volba je vybrat si rozměry kartonových krabic na míru.

Kartonové obaly krabice

Ještě předtím, než vám vysvětlím, jak taková objednávka funguje, povíme si něco víc o výrobním procesu krabice. Bude to malá stručná přednáška (slibujeme, že se nebudete nudit).

Lepenkové krabice jsou vyráběné díky použití vystřihovacího stroje. Jedná se o kovový přístroj, který vystřihne požadovaný tvar. Z listu lepenky tak vznikne konkrétní šablona, kterou lze složit na krabici. Takových přístrojů je přesně tolik, kolik je rozměrů krabic v nabídce Packhelp.

Kartonovou krabici můžete nechat vyrobit i v jiném rozměru (proto se označují slovem „na míru“). V tomto případě ale musíte brát v úvahu další poplatky spojené v nastavením vystřihovacího stroje.

Tip: Nejlépe je prázdné místo v krabici vyplnit různými materiály. Můžete zvolit hedvábný papír, dřevitou vlnu, vzduchové polštářky atd.

# 9 Abstraktní návrh? Proč ne!

Existují značky, pro které jednoduchý a minimalistický design není nejlepší volba.

Není na tom nic špatného.

Některé firmy jsou odvážnější a chtějí oslovit zákazníky, kteří se trochu vyznají v umění. Vyplatí se použít design, který by je zaujal.

Inspiraci lze hledat na mnoha místech. Jednoho z francouzských klientů Packhelp inspirovalo japonské impresionistické malířství. Proslulá Sephora zas vytvořila krabice s nádechem pop-artu.

Dokonalým příkladem je i dvojice šperkařů z Rakouska, kteří tisknou šperky v 3D tiskárně. Potisk na krabicích značky (s názvem SHEYN) je inspirován tvarem náramků a dalších výrobků značky.

Kartonové obaly originání návrhy

Zajímavostí je, že pro rozložení krabice si lze všimnout jedné věci. Nejedná se pouze o obyčejnou inspiraci tvary, ale i náčrt celého produktu! SHEYN tímto způsobem využívá potenciál jednoduchého kartonového obalu.

Kde můžete najít další neobyčejné návrhy?

Dobré místo pro hledání abstraktního motivu je Pinterest. Najdete zde tisíce fotografií a motivů, které vás můžou nečekaně inspirovat.

Pro vytvoření zajímavé galerie z Pinterestu je nejlepší hledat klíčová slova v angličtině:

  • abstraktní krabice (abstract box)
  • originální obaly (original packaging)
  • design krabic (box design)
  • kreativní design krabic (box design creative)
  • kreativní krabice (creative boxes)

Tato hesla vám nabídnou celou řadu inspirací!

Můžete si také prohlédnout galerii inspirací na stránce Packhelp, která je plná fotografií ze spolupráce s našimi klienty. Najdete zde i příběhy nejzajímavějších značek z Evropy a jejich výjimečné návrhy krabic.

# 10 Šetřete čas a vyzkoušejte editor Packhelp

O našem editoru jsme se zmínili už dříve, ale uvedeme ještě několik důvodů, proč může být nejlepším řešením právě pro vaši značku.

  • Program se velice snadno používá – k vytvoření působivého a jednoduchého návrhu nepotřebujete mít talent v oblasti grafického designu.
  • Můžete svůj projekt uložit a vrátit se k němu později – pokud cítíte, že si vaši objednávku chcete ještě promyslet. Žádný spěch. Po vytvoření účtu se váš projekt automaticky uloží.
  • Potřebujete kartonové obaly přiobjednat? Stačí jedno kliknutí a stejný druh krabic se objeví ve vašem košíku.

Vaše krabice s potiskem už čekají jen na vás

Pokud vaše výrobky prodáváte na internetu, je dobré mít originální kartonové obaly.

Mnoho značek používá krabice jako formu reklamy, některé značky je zas používají pro komunikaci na sociálních sítích. V deseti krátkých bodech jsme vám vysvětlili nejlepší triky pro navrhování krabic a teď je řada na vás.

Chtěli byste se podívat, jak by vypadaly vaše firemní kartonové obaly? Vyberte si typ a začněte navrhovat.

 

Decor

Přihlaste se k obdržení trendů v balení a tipů pro elektronický obchod

check
Skvělé!
Teď odebíráte!
Choose other country
Děkujeme, že jste si uložil/a náš e-book!
Zdravíme!

Neodcházejte s prázdnýma rukama.

Máme pro vás E-BOOK ZDARMA, díky kterému naplno rozjedete své dobrodružství s obaly.

Najdete v něm:

– příklady skvělých návrhů na obaly
– designérské tipy
– doporučené produkty


Omlouváme se, ale něco je v nepořádku s Vaší emailovou adresou.